loading...

رسالت

در این وبلاگ ،اشعار و مطالب علمی و فرهنگی اینجانب آمده است .

بازدید : 1
چهارشنبه 16 بهمن 1403 زمان : 11:01
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

رسالت

بخش اول

باسمه تعالی
تخلیه
از دل بزدای، جمله وسواس ز خویش
کبر و حسد و شرار انفاس ز خویش
گرخانه‌ی دل ز تیرگی پاک شود
آید به دلت فروغ اخلاص ز خویش

شرح جداگانه هر مصرع از رباعی "تخلیه"

مصرع اول:

"از دل بزدای، جمله وسواس ز خویش"
در این مصرع، شاعر دستور به تزکیه‌ی قلب و رهایی از وسواس‌های فکریمی‌دهد.

  • "از دل بزدای": تأکید بر پاک‌سازی درونی دارد، یعنی نه‌تنها در ظاهر، بلکه از عمق وجود باید وسواس را دور کرد.
  • "جمله وسواس": شامل هرگونه وسوسه، تردید بیهوده و افکار مزاحم است که انسان را از آرامش و یقین بازمی‌دارد.
  • "ز خویش": نشان می‌دهد که این کار یک وظیفه‌ی شخصی است و هر فرد باید خودش بر روی اصلاح نفس کار کند.

مصرع دوم:

"کبر و حسد و شرار انفاس ز خویش"
در این مصرع، شاعر به سه صفت مذموم اخلاقیاشاره می‌کند که باید از آنها دوری کرد:

  • "کبر": غرور و خودبزرگ‌بینی که مانع رشد معنوی انسان می‌شود.
  • "حسد": حسادت که باعث ناراحتی درونی و تخریب روابط انسانی می‌شود.
  • "شرار انفاس": کنایه از گفتار سوزاننده و مخرباست، یعنی سخنانی که از روی خشم، نفرت یا تکبر بیان می‌شوند و باعث آزار دیگران می‌شوند.

مصرع سوم:

"گر خانه‌ی دل ز تیرگی پاک شود"
در این مصرع، شاعر دل را به خانه‌ای تشبیه می‌کندکه اگر از آلودگی‌ها پاک شود، آماده‌ی پذیرش نور خواهد بود.

  • "خانه‌ی دل": دل انسان مانند خانه‌ای است که می‌توان آن را تمیز یا آلوده کرد.
  • "تیرگی": اشاره به صفات ناپسند، شک و تردید، و آلودگی‌های معنوی دارد.
  • "پاک شود": شرط رسیدن به روشنایی و اخلاص این است که ابتدا این تیرگی‌ها را بزداییم.

مصرع چهارم:

"آید به دلت فروغ اخلاص ز خویش"
در این مصرع، نتیجه‌ی تخلیه‌ی نفس از رذایل بیان شده است: رسیدن به اخلاص.

  • "آید به دلت": نشان می‌دهد که اخلاص نتیجه‌ای طبیعی و درونی است که پس از پاک‌سازی دل حاصل می‌شود.
  • "فروغ اخلاص": اخلاص مانند نوری است که پس از رفع تیرگی‌ها در دل می‌تابد.
  • "ز خویش": تأکید بر این نکته که اخلاص از درون خود انسان می‌جوشد و چیزی نیست که از بیرون تحمیل شود.

جمع‌بندی:

شاعر در این رباعی به مراحل تهذیب نفساشاره می‌کند:

  1. پاک‌سازی درون از وسواس، غرور، حسادت و سخنان ناپسند(مصرع اول و دوم)
  2. ایجاد فضایی پاک در دل برای پذیرش نور حقیقت(مصرع سوم)
  3. رسیدن به اخلاص و صفای باطن(مصرع چهارم)

این یک مسیر عرفانی و اخلاقی است که در بسیاری از آموزه‌های دینی و حکمت‌های اخلاقی توصیه شده است.

تهیه و تنظیم

دکتر علی رجالی

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : -1

آمار سایت
  • کل مطالب : 0
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 10
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 27
  • بازدید کننده امروز : 28
  • باردید دیروز : 0
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 29
  • بازدید ماه : 381
  • بازدید سال : 497
  • بازدید کلی : 522
  • کدهای اختصاصی