باسمه تعالی
فنای افعال
هر فعل که از خویش ببینی، خطاست
در حضرت حق، خودگزینی، خطاست
هر دم که زنم دم، ز فرمان خداست
در وادی عشق، دل نشینی، خطاست
مصرع اول: هر فعل که از خویش ببینی، خطاست
در عرفان اسلامی، «فعل» به معنای هر عمل یا حرکتی است که از انسان سر میزند. «خویش» اشاره به نفس و خودیت فرد دارد. این مصرع به «فنای افعال» اشاره دارد، یعنی سالک باید تمام افعال خود را از خدا ببیند و نه از خود. هرگاه فردی فکر کند که افعال و اعمالش ناشی از تواناییهای شخصیاش است، به نوعی در «حجاب نفس» گرفتار شده و به خطا رفته است.
مصرع دوم: در حضرت حق، خودگزینی، خطاست
«حضرت حق» کنایه از حضور در محضر الهی و قرب به خداوند است. «خودگزینی» به معنای ترجیح خواستها و ارادههای شخصی بر اراده الهی است. در این مقام عرفانی، سالک باید خود را فانی در اراده و مشیت خداوند ببیند و هر نوع خودمحوری و استقلال رأی را خطا بداند.
مصرع سوم: هر دم که زنم دم، ز فرمان خداست
در اینجا «دم» به معنای نفس کشیدن و همچنین به معنای هر سخن و حرکتی است که از انسان صادر میشود. این مصرع به مقام «رضا» و «تسلیم» اشاره دارد؛ جایی که سالک هر لحظه خود را تحت فرمان الهی میبیند و حتی نفس کشیدنش را نیز به اراده و مشیت خداوند نسبت میدهد.
مصرع چهارم: در وادی عشق، دل نشینی، خطاست
«وادی عشق» نماد سفری عرفانی است که سالک در آن به دنبال وصال با محبوب حقیقی (خداوند) است. «دل نشینی» به معنای آسودگی، راحتی و سکونت در جایی است. در این مقام، سالک نباید به راحتی و آسودگی دل ببندد، بلکه باید همواره در حرکت و سلوک به سمت حق باشد. هر نوع توقف یا رضایت به وضع موجود در مسیر عشق الهی، خطا محسوب میشود.
سراینده
دکتر علی رجالی