loading...

رسالت

باسمه تعالی شرحی بر واژه عرفانی چشم خانه دل چشم‌خانه دلاز چشم دلم دیده‌ی حق باز شودپوشیده ز اغیار، سر افراز شودهرجا نظر افکندم و دیدم، گفتم:او هست و جهان، غرق ا...

بازدید : 4
دوشنبه 21 بهمن 1403 زمان : 11:22
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

رسالت

باسمه تعالی

شرحی بر واژه عرفانی چشم خانه دل


چشم‌خانه دل
از چشم دلم دیده‌ی حق باز شود
پوشیده ز اغیار، سر افراز شود
هرجا نظر افکندم و دیدم، گفتم:
او هست و جهان، غرق اعجاز شود

شرح و تفسیر رباعی "چشم‌خانه دل"

باسمه تعالی
چشم‌خانه دل

مصرع اول:

"از چشم دلم دیده‌ی حق باز شود"
در این مصرع، شاعر به مفهوم چشم دلیا چشم باطناشاره دارد که در عرفان اسلامی‌به عنوان وسیله‌ای برای مشاهده‌ی حقیقت الهی شناخته می‌شود. این چشم، برخلاف چشم ظاهری، حقیقت را همان‌گونه که هست درک می‌کند. "باز شدن دیده‌ی حق" کنایه از رسیدن به بصیرت عرفانیو کنار رفتن حجاب‌های ظاهری است. وقتی چشم دل گشوده شود، فرد می‌تواند حقایق پنهان عالم را مشاهده کند.

مصرع دوم:

"پوشیده ز اغیار، سر افراز شود"
عبارت "پوشیده ز اغیار"به این نکته اشاره دارد که این حقیقت برای نامحرمان و غافلانپنهان است. اغیار در عرفان به نفس، هوای نفسانی، و دلبستگی‌های مادیتعبیر می‌شود. اما برای کسی که چشم دلش گشوده شده، این حقیقت آشکار می‌گردد و او را به مرتبه‌ی سرافرازی و کمال معنویمی‌رساند.

مصرع سوم:

"هرجا نظر افکندم و دیدم، گفتم:"
در این مصرع، شاعر به وحدت وجوداشاره دارد. هر جا که نظر می‌کند، جلوه‌ای از حقیقت الهی را مشاهده می‌کند. این دیدگاه عرفانی که با جمله‌ی معروف "کل یوم هو فی شأن" (هر لحظه خداوند در کاری است)هماهنگ است، نشان می‌دهد که سراسر هستی، نشانی از وجود حق دارد.

مصرع چهارم:

"او هست و جهان، غرق اعجاز شود"
در این مصرع، شاعر به این حقیقت اشاره می‌کند که تمام عالم، در اعجاز الهیغرق است. جهان نه تنها مخلوق خداوند است، بلکه در هر لحظه، ظهور و تجلی او را نشان می‌دهد. "غرق اعجاز شدن"به این معناست که هر پدیده‌ای در جهان، نشانی از معجزه‌ی آفرینش است. این مصرع یادآور آیه‌ی قرآن است:
"سَنُرِیهِمْ آیَاتِنَا فِی الْآفَاقِ وَفِی أَنفُسِهِمْ حَتَّى یَتَبَیَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ"(فصلت: ۵۳)
"به‌زودی نشانه‌های خود را در افق‌ها و در وجودشان به آنان نشان خواهیم داد تا برایشان روشن شود که او حق است."

جمع‌بندی کلی:

این رباعی به زیبایی مراحل کشف حقیقت عرفانیرا به تصویر می‌کشد:
1️⃣ ابتدا چشم دل گشوده می‌شودو حقیقت برای سالک نمایان می‌گردد.
2️⃣ این حقیقت از چشم بیگانگان (اغیار) پنهان است، اما اهل معرفت را به سرافرازی می‌رساند.
3️⃣ عارف در هر چیز نشانه‌ای از حقمی‌بیند.
4️⃣ سراسر جهان را غرق در اعجاز الهیمی‌یابد و به وحدت حقیقت دست پیدا می‌کند.

✨ این رباعی، نگاهی ژرف به مفهوم بصیرت عرفانی و مشاهده‌ی وحدت در کثرتدارد.

چشم‌خانه دل در عرفان اسلامی

"چشم‌خانه دل"مفهومی‌عرفانی است که به مرکز شهود، دریافت حقیقت و معرفت باطنی در قلب انساناشاره دارد. در عرفان اسلامی، دل جایگاه حقیقت و محل تجلی انوار الهی استو اگر از حجاب‌های نفسانی پاک شود، می‌تواند حقایق ملکوتی را مشاهده کند.

۱. دل، جایگاه شناخت حقیقی در قرآن

در قرآن کریم، دل به‌عنوان محل درک و شناخت معرفی شده است:

"لَهُمْ قُلُوبٌ لَا یَفْقَهُونَ بِهَا"(اعراف، 179)
(دل‌هایی دارند که با آن نمی‌فهمند.)

این آیه نشان می‌دهد که قلب، ابزاری برای شناخت است، اما اگر آلوده به غفلت و گناه شود، توانایی درک حقیقت را از دست می‌دهد. چشم‌خانه دل، همان چشمی‌است که اگر گشوده شود، انسان را به حقایق الهی رهنمون می‌سازد.

۲. چشم‌خانه دل در احادیث و روایات

در حدیثی از پیامبر اکرم (ص) آمده است:

"لَوْلَا أَنَّ الشَّیَاطِینَ یَحُومُونَ عَلَى قُلُوبِ بَنِی آدَمَ لَنَظَرُوا إِلَى مَلَکُوتِ السَّمَاوَاتِ"
(اگر شیطان‌ها گرداگرد قلب فرزندان آدم نمی‌چرخیدند، آن‌ها می‌توانستند ملکوت آسمان‌ها را ببینند.)

این روایت نشان می‌دهد که چشم دل به‌صورت فطری آماده دیدن حقایق است، اما با غبار گناه و وابستگی‌های دنیوی پوشانده می‌شود.

۳. چشم‌خانه دل در آثار عرفانی

عرفای اسلامیبر این باورند که دل انسان دارای چشمی‌باطنی است که حقیقت را درک می‌کند.مولانا در مثنوی معنوی می‌گوید:

چشمِ دل بگشا که جانِ دیگر است / چشمِ جان، سویِ جهانِ دیگر است

🔹 چشم دل یا چشم‌خانه دل، دریچه‌ای به عالم معنا و حقایق الهی است.
🔹 اگر این چشم با سیر و سلوک و تهذیب نفس گشوده شود، انسان به شهود حقیقت دست می‌یابد.

۴. نقش تهذیب نفس در گشودن چشم‌خانه دل

🔹 عرفا معتقدند که چشم‌خانه دل، در اثر حب دنیا، ریا، غفلت و گناه بسته می‌شود.
🔹 با ریاضت، ذکر، توبه و ترک وابستگی‌های دنیوی، پرده‌ها از چشم دل کنار می‌رود.
🔹 هنگامی‌که این چشم گشوده شود، فرد نه تنها حقیقت را درک می‌کند، بلکه نور الهی را در همه‌چیز مشاهده خواهد کرد.

همان‌گونه که امام علی (ع) فرمودند:
"ما رَأَیْتُ شَیْئًا إِلَّا وَ رَأَیْتُ اللَّهَ قَبْلَهُ وَ بَعْدَهُ وَ مَعَهُ"
(چیزی ندیدم، مگر آن‌که خدا را پیش از آن، با آن و بعد از آن دیدم.)

۵. ارتباط چشم‌خانه دل با معرفت شهودی

🔹 در عرفان، دو نوع معرفت مطرح است:

  1. معرفت حصولی: شناختی که از طریق عقل و استدلال کسب می‌شود.
  2. معرفت حضوری: شناختی که مستقیماً از طریق شهود و درک قلبی حاصل می‌شود.

🔹 چشم‌خانه دل، ابزار معرفت حضوری است.یعنی سالک حقیقت را نه از طریق استدلال، بلکه از راه مکاشفه و شهود باطنیدرک می‌کند.

۶. نتیجه‌گیری: چشم‌خانه دل، دریچه‌ای به عالم معنا

چشم‌خانه دل، همان چشمی‌است که اگر از غبار گناه پاک شود، انسان را به حقیقت و نور الهی رهنمون می‌سازد.
این چشم با تهذیب نفس، سلوک عرفانی، ذکر و انس با خداوند گشوده می‌شود و سالک را به شهود حقیقت می‌رساند.
عارف کسی است که چشم‌خانه دلش باز شده و خدا را در همه‌چیز مشاهده می‌کند.

تهیه و تنظیم

دکتر علی رجالی

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : -1

آمار سایت
  • کل مطالب : 0
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 27
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 69
  • بازدید کننده امروز : 69
  • باردید دیروز : 6
  • بازدید کننده دیروز : 7
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 70
  • بازدید ماه : 96
  • بازدید سال : 2560
  • بازدید کلی : 2585
  • کدهای اختصاصی