loading...

رسالت

آئینه کمالدل را ز غبار، پاک باید گردانتا آینه‌ی رخ حقیقت، رخشانهر جا که ز خود تهی شوی،‌‌‌ای سالکدر آینه‌ات جمال او شد تابان شرح رباعی «آئینه کمال» این رباعی زیب...

بازدید : 4
دوشنبه 5 اسفند 1403 زمان : 10:36
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

رسالت

آئینه کمال
دل را ز غبار، پاک باید گردان
تا آینه‌ی رخ حقیقت، رخشان
هر جا که ز خود تهی شوی،‌‌‌ای سالک
در آینه‌ات جمال او شد تابان

شرح رباعی «آئینه کمال»

این رباعی زیبا بر مفاهیم تهذیب نفس، سیر و سلوک عرفانی و شهود حقیقت تأکید دارد. در ادامه، هر مصرع را از منظر معنا و پیام عرفانی بررسی می‌کنیم:

مصرع اول: «دل را ز غبار، پاک باید گردان»

در عرفان، «دل» همان قلب معنوی انسان است که محل دریافت انوار الهی است. اما این دل، اگر آلوده به غبار دنیا، هوی و هوس، و خودبینیباشد، نمی‌تواند حقیقت را منعکس کند. این غبارها همان رذایل اخلاقیهستند که بین انسان و درک حقیقت فاصله ایجاد می‌کنند. شاعر در این مصرع فرمان می‌دهد که دل را از این آلودگی‌ها پاک کنیم، تا برای پذیرش انوار حقیقت آماده شود.

مصرع دوم: «تا آینه‌ی رخ حقیقت، رخشان»

وقتی دل از غبار تعلقات دنیوی پاک شود، مانند آینه‌ای می‌شود که رخ حقیقت را منعکس می‌کند. این حقیقت همان جمال حق تعالیاست که در دل سالک تجلی می‌یابد. واژه‌ی «رخشان»نشان‌دهنده‌ی نورانیت و درخشش حقیقت در جان پاکان است. در اینجا، استعاره‌ی «دل همچون آینه» تداعی‌کننده‌ی آموزه‌های عرفانی است که در سخنان بزرگان مانند مولانا و حافظ نیز به چشم می‌خورد.

مصرع سوم: «هر جا که ز خود تهی شوی،‌‌‌ای سالک»

در مسیر عرفان، خودیّت و انانیت بزرگ‌ترین مانع برای درک حقیقت است. سالک وقتی از خودبینی، نفس‌پرستی و وابستگی به منیترها شود، به حقیقت نزدیک‌تر می‌شود. اصطلاح «ز خود تهی شدن»در متون عرفانی معادل «فنا فی الله»است، یعنی محو شدن در ذات الهی و از بین بردن هرگونه خودپرستی.

مصرع چهارم: «در آینه‌ات جمال او شد تابان»

نتیجه‌ی تهذیب نفس و ترک خودبینی این است که انسان شایستگی مشاهده‌ی جمال الهیرا پیدا می‌کند. همان‌گونه که یک آینه‌ی تمیز تصویر را با وضوح نشان می‌دهد، دل پاک نیز انعکاس‌دهنده‌ی جلوه‌ی پروردگارمی‌شود. واژه‌ی «تابان»به درخشندگی و شکوه این تجلی اشاره دارد.

نتیجه‌گیری:

این رباعی در چهار مرحله، مسیر سلوک عرفانی را به زیبایی ترسیم می‌کند:

  1. پاک‌سازی دل از آلودگی‌ها(تزکیه‌ی نفس)
  2. آماده شدن دل برای درک حقیقت(قابلیت شهود)
  3. رهایی از منیت و خودپرستی(فنا فی الله)
  4. تجلی نور الهی در وجود سالک(مقام شهود و بقا بالله

آینه کمال در عرفان اسلامی

آینه کمالیکی از اصطلاحات مهم در عرفان اسلامی‌است که به حقیقتی اشاره دارد که می‌تواند کمال الهی را منعکس کند. این مفهوم در آثار عرفای بزرگی مانند ابن عربی، مولانا، عطار، شبستری و حافظبه شکل‌های گوناگون مطرح شده است. عرفا بر این باورند که آینه کمال می‌تواند در انسان کامل، قلب سالک، جهان هستی، و عشق الهیتجلی یابد. در ادامه، ابعاد مختلف این مفهوم را بررسی می‌کنیم.


۱. انسان کامل؛ آینه تمام‌نمای حق

در عرفان نظری، انسان کاملبه عنوان مظهر اتم و اکمل خداوند، آینه‌ای است که تمامی‌اسماء و صفات الهی را منعکس می‌کند. ابن عربی در فصوص‌الحکم، انسان کامل را به مرآت (آینه) ذات حقتشبیه می‌کند که بدون او، حقیقت الهی در جهان تجلی نمی‌یابد.

مولانا نیز در مثنوی، انسان کامل را همچون آینه‌ای می‌داند که اگر از غبار و زنگار خودبینی پاک شود، حقیقت خداوند را منعکس می‌کند:

صیقل آینه‌ات کن که ز زنگ
به نبینی رخ خود‌‌‌ای ملنگ

از این منظر، وجود انسان کامل، عین تجلی الهی در جهان استو او همان آینه‌ای است که کمال الهی را بی‌کم‌وکاست نشان می‌دهد.


۲. قلب سالک؛ آینه‌ای برای تجلی حق

یکی از مباحث کلیدی در عرفان اسلامی‌این است که قلب سالک می‌تواند آینه‌ای برای مشاهده حق تعالی باشد.اما این آینه باید از زنگارهای نفسانی، خودبینی، و تعلقات دنیویپاک شود تا حقیقت را به درستی منعکس کند.

امام علی (ع) در نهج‌البلاغه می‌فرماید:
"دل‌های شما همانند ظروفی هستند، پس بهترین آن‌ها را برای پذیرش نور الهی آماده کنید."

شبستری نیز در گلشن رازبر همین نکته تأکید دارد:

چو آیینه است دل، گر صیقلی یافت
در او بینی همه آثار صنعش

بنابراین، هر چه قلب انسان از آلودگی‌های مادی و نفسانی پاک‌تر باشد، انعکاس حقیقت در آن روشن‌تر خواهد شد.


۳. جهان هستی؛ آینه‌ای از جمال و جلال حق

در مکتب وحدت وجودابن عربی، جهان همچون آینه‌ای است که حقیقت خداوند را منعکس می‌کند. عالم، مظهر و تجلی اسماء و صفات الهی است و در واقع، حق تعالی خود را در آینه هستی مشاهده می‌کند.

مولانا در دیوان شمس می‌گوید:

این جهان یک فکرت است از عقل کل
عقل چون شاه است و صورت‌ها رُسُل

یعنی جهان هستی به‌سان آیینه‌ای است که عقل کل (خداوند) را بازمی‌تاباندو تمام موجودات، تجلیات حق تعالی هستند.


۴. عشق الهی؛ آینه‌ای برای مشاهده جمال حق

عشق نیز در عرفان، آینه‌ای برای تجلی حقیقت الهیمحسوب می‌شود. سالک عاشق، به واسطه عشق، از خودبینی و منیت رها شده و حقیقت را بی‌واسطه درک می‌کند. حافظ می‌گوید:

در آینهٔ عشق جمال خود ببین
کانجا بود لایق دیدار تو را

عشق تمام پرده‌های وهم و کدورت‌های نفسانی را می‌زدایدو انسان را به مرتبه‌ای می‌رساند که در آینه آن، تنها حقیقت حق نمایان می‌شود.


۵. نتیجه‌گیری؛ چگونه می‌توان آینه کمال شد؟

آینه کمال در عرفان، استعاره‌ای از وجودی است که می‌تواند حقیقت الهی را بدون انحراف و نقصان منعکس کند.این آینه می‌تواند:

  • در انسان کاملتجلی یابد.
  • در قلب سالکشکوفا شود.
  • در عالم هستیظهور کند.
  • در عشق الهیبه اوج برسد.

اما برای آنکه قلب و جان انسان به آینه کمال تبدیل شود،باید از خودبینی، هواهای نفسانی و وابستگی‌های دنیویپاک شود. آنگاه است که سالک، کمال حقیقی را در خود می‌یابد و همچون آینه‌ای روشن، حقیقت را بازمی‌تاباند.

تهیه و تنظیم

دکتر علی رجالی

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : -1

آمار سایت
  • کل مطالب : 0
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 8
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 11
  • بازدید کننده امروز : 12
  • باردید دیروز : 6
  • بازدید کننده دیروز : 7
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 12
  • بازدید ماه : 38
  • بازدید سال : 2502
  • بازدید کلی : 2527
  • کدهای اختصاصی