loading...

رسالت

در این وبلاگ ،اشعار و مطالب علمی و فرهنگی اینجانب آمده است .

بازدید : 4
چهارشنبه 9 بهمن 1403 زمان : 1:21

مقام قرب نهایی والاترین مرحله در سیر و سلوک عرفانی است که در آن، سالک به نهایت وصال و نزدیکی با حق تعالی می‌رسد. این مرحله فراتر از فنا و بقا است و تنها برای عرفای کامل و اولیای خاص امکان‌پذیر است. در این مقام، تمامی‌حجاب‌ها از میان برداشته شده و هیچ فاصله‌ای میان سالک و حق باقی نمی‌ماند.

در این مقاله، ابتدا به تعریف و جایگاه مقام قرب نهایی می‌پردازیم، سپس نشانه‌های آن را بررسی کرده و به ارتباط آن با وحدت وجود، فقر و فنا، و دیدگاه‌های عرفای بزرگ اشاره خواهیم کرد.


۱. تعریف مقام قرب نهایی

الف) معنای قرب نهایی در عرفان

قرب در لغت به معنای نزدیکی است، اما در عرفان، قرب نهایی به معنای رسیدن به حضور مطلق الهی است، به گونه‌ای که هیچ واسطه‌ای میان سالک و حق باقی نمی‌ماند. در این مقام، انسان از تمام تعینات و محدودیت‌های خودی خارج شده و در حق فانی و باقی می‌شود.

ب) تفاوت قرب عادی و قرب نهایی

🔹 قرب عادی: نزدیکی به خدا از طریق عبادت، ذکر، و طاعت که در آن، هنوز سالک خود را به عنوان یک فرد مستقل از خدا درک می‌کند.
🔹 قرب نهایی: سالک چنان در حقیقت غرق می‌شود که دیگر خودی نمی‌بیند و وجود او با حق یکی می‌شود. این همان مقامی‌است که در آن دوگانگی میان بنده و معبود از بین می‌رود.

حدیث قدسی درباره‌ی قرب نهایی:

"بنده‌ی من، با انجام نوافل به من نزدیک می‌شود، تا آنجا که من دوستش می‌دارم. پس چون دوستش داشتم، گوش او می‌شوم که با آن می‌شنود، چشم او می‌شوم که با آن می‌بیند، و دست او می‌شوم که با آن کار می‌کند."

این حدیث نشان می‌دهد که در قرب نهایی، اراده‌ی فردی سالک با اراده‌ی الهی یکی می‌شود.


۲. جایگاه قرب نهایی در سیر و سلوک عرفانی

در عرفان، سلوک عرفانی معمولاً به چهار مرحله تقسیم می‌شود:

  1. شریعت → اطاعت از احکام ظاهری دین
  2. طریقت → سلوک عرفانی و مجاهدت نفس
  3. حقیقت → شهود حقایق الهی
  4. معرفت و قرب نهایی → رسیدن به حقیقت مطلق و از بین رفتن هر گونه دوگانگی میان سالک و خدا

ارتباط قرب نهایی با فنا و بقا

فنا فی‌الله: در این مرحله، سالک هویت و فردیت خود را از دست داده و در ذات حق محو می‌شود.
بقا بالله: پس از فنا، سالک دوباره به دنیا بازمی‌گردد، اما این‌بار فقط با اراده‌ی خداوند زندگی می‌کند.

ابن عربی درباره‌ی این مقام می‌گوید:

"چون سالک به قرب نهایی رسید، دیگر خودی ندارد؛ او همان حقیقتی است که می‌جست."


۳. نشانه‌های مقام قرب نهایی

عارفانی که به مقام قرب نهایی می‌رسند، دارای ویژگی‌های خاصی هستند که آنها را از دیگران متمایز می‌کند:

الف) مشاهده‌ی وحدت در کثرت

در این مقام، عارف همه‌ی جهان را به عنوان تجلی ذات حق می‌بیند. دیگر خالق و مخلوق، جدا از هم احساس نمی‌شوند، بلکه همه چیز در حقیقتی یگانه مستغرق است.

ابن عربی در این مورد می‌گوید:

"لیس فی الدار غیره دیّار" (در سراسر هستی، جز او کسی نیست.)

مولانا نیز این مفهوم را چنین بیان می‌کند:

"چون ز خود رستی، همه برهان شدی / چونک بگشودی، همه زندان شدی"
(وقتی از خود گذشتی، همه چیز برایت آشکار شد؛ و وقتی حقیقت را یافتی، دیگر هیچ بندی تو را محدود نمی‌کند.)

ب) فقر و نیستی مطلق

در این مرحله، عارف به کامل‌ترین درجه‌ی فقر می‌رسد، جایی که دیگر هیچ چیز را از خود نمی‌بیند و فقط وابسته به حق است.

حلاج در این مورد می‌گوید:

"انا الحق" (من حق هستم)
این جمله نشان‌دهنده‌ی فنای مطلق و رسیدن به مقام قرب نهایی است که در آن، عارف دیگر خودی نمی‌بیند و تنها حق را مشاهده می‌کند.

ج) هدایت و ولایت

کسانی که به قرب نهایی رسیده‌اند، توانایی هدایت دیگران را دارند و به مقام ولایت الهی نائل می‌شوند.

عبدالقادر گیلانی در این مورد می‌گوید:

"ولی کسی است که از خود چیزی ندارد، هرچه هست، از اوست."

این همان مقام قطب و ولی کامل است که عارف در آن، تنها مجرای اراده‌ی الهی می‌شود.


۴. قرب نهایی و وحدت وجود

در نظریه‌ی وحدت وجود، مقام قرب نهایی همان ادراک حقیقت یگانه‌ی هستی است. سالک درمی‌یابد که جز خدا چیزی وجود ندارد و تمامی‌جهان، تجلی اوست.

ابن عربی در این زمینه می‌گوید:

"در آغاز، گمان می‌کردم که خدا و من دو وجود جدا هستیم؛ اما اکنون که پرده‌ها کنار رفته است، می‌بینم که من خود همانم که می‌جستم!"

پس در قرب نهایی، انسان دیگر وجودی مستقل از خدا ندارد؛ بلکه تنها یک حقیقت باقی می‌ماند و آن هم ذات الهی است.


۵. نتیجه‌گیری: سرالاسرار عرفان

مقام قرب نهایی، اوج معرفت و سیر و سلوک عرفانی است. در این مرحله، سالک دیگر خود را نمی‌بیند و تمام هستی را تجلی ذات الهی مشاهده می‌کند.

✔ در این مقام:

  • دیگر دوگانگی میان خالق و مخلوق وجود ندارد
  • سالک در حق فانی شده و تنها با نور الهی باقی می‌ماند
  • ولایت الهی و هدایت بندگان به او سپرده می‌شود

این همان سرّ الاسرار عرفان اسلامی‌است، که تنها برای برگزیدگان و اولیای خاص حاصل می‌شود.

شرحی بر واژه عرفانی وحدت در کثرت
نظرات این مطلب

تعداد صفحات : -1

آمار سایت
  • کل مطالب : 0
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 6
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 6
  • بازدید کننده امروز : 6
  • باردید دیروز : 101
  • بازدید کننده دیروز : 101
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 123
  • بازدید ماه : 7
  • بازدید سال : 123
  • بازدید کلی : 148
  • کدهای اختصاصی