loading...

رسالت

باسمه تعالی شرحی بر واژه عرفانی فتح باب فتح بابدر کوی وصال، رهسپارم هر روزدر بند وجود، بی‌قرارم هر روزتا لطف تو یک در ز جهان بگشایدبر درگه عشق، دل سپارم هر روز ...

بازدید : 5
پنجشنبه 24 بهمن 1403 زمان : 14:11
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

رسالت

باسمه تعالی

شرحی بر واژه عرفانی فتح باب


فتح باب
در کوی وصال، رهسپارم هر روز
در بند وجود، بی‌قرارم هر روز
تا لطف تو یک در ز جهان بگشاید
بر درگه عشق، دل سپارم هر روز

در اینجا، به شرح و تفسیر هر مصرع از رباعی "فتح باب"می‌پردازم:

مصرع اول:
"در کوی وصال، رهسپارم هر روز"

  • شرح:در این مصرع، شاعر خود را در مسیر وصال الهیمی‌بیند که هر روز با عزم و اراده به سوی آن حرکت می‌کند. کوی وصالبه مکان یا مرحله‌ای از اتصال و رسیدن به معشوق (خداوند)اشاره دارد. واژه رهسپارمنشان‌دهنده حرکت مستمر و پیوسته‌ی سالک در راه خدا است. این حرکت هر روزه، نشان‌دهنده تداوم سلوک معنویاست.
  • تفسیر:سالک در هر لحظه از زندگی، در جستجوی وصال به خداوند است و این جستجو به طور مداوم در او جریان دارد. حرکت به سوی خداوند، حتی در روزهای دشوار، ادامه دارد.

مصرع دوم:
"در بند وجود، بی‌قرارم هر روز"

  • شرح:در این مصرع، شاعر از بند وجودخود، که همان محدودیت‌ها، غرایز و تعلقات دنیوی است، سخن می‌گوید. او می‌گوید که به رغم حرکت در مسیر وصال، همچنان بی‌قراراست زیرا وجود محدوداو همچنان او را درگیر می‌کند.
  • تفسیر:انسان در حالی که در جستجوی حقیقت و نزدیکی به خداوند است، از یک سو می‌خواهد از تعلقات دنیا رهایی یابد، اما از سوی دیگر این تعلقات همچنان او را به خود می‌کشانند. بی‌قراری و اضطراب از درگیری میان آرزوی وصال و دشواری‌های دنیوی ناشی می‌شود.

مصرع سوم:
"تا لطف تو یک در ز جهان بگشاید"

  • شرح:این مصرع به لحظه‌ای اشاره دارد که لطف خداوندبه سراغ انسان می‌آید و به او گشایشمی‌دهد. در ز جهاناستعاره‌ای است از مسیر باز شده برای رسیدن به حقیقتیا خداوند. شاعر در اینجا به لطف الهی اشاره دارد که گشایشی برای سالک ایجاد می‌کند.
  • تفسیر:در این بخش، سالک در انتظار لحظه‌ای است که دری از عالم معنویبه روی او گشوده شود، در واقع از خداوند می‌خواهد که راهی به سوی خودش برای او باز کند و زندگی او را با نور خود روشن سازد.

مصرع چهارم:
"بر درگه عشق، دل سپارم هر روز"

  • شرح:در این مصرع، شاعر از دل سپردن به درگه عشقصحبت می‌کند. درگه عشقاشاره به مقام یا فضای الهیدارد که در آن انسان به خداوند می‌رسد. دل سپردنیعنی به طور کامل به عشق الهی تسلیم شدنو تمام اراده و احساسات را به آن سپردن.
  • تفسیر:در این بخش، شاعر می‌گوید که در مقابل خداوند، تمام وجود خود را به عشق الهی می‌سپارد و هر روز این تسلیم شدن را تجدید می‌کند. این نشان‌دهنده عشق مداوم و پیوستهبه خداوند است که هیچ‌گاه از آن کم نمی‌شود و در هر روز تجدید می‌گردد.

جمع‌بندی تفسیر:

این رباعی بیانگر سلوک معنوی سالکاست که در پی وصال به خداونددر حال حرکت است، اما همچنان درگیر دنیای مادیو تعلق به خوداست. او در انتظار لحظه‌ای است که لطف الهیدرهای معنوی را به روی او بگشاید تا بتواند به عشق الهیو اتصال به معشوقبپردازد. در نهایت، دل خود را هر روز به درگاه عشق الهیمی‌سپارد، جستجویی که هرگز پایان نمی‌یابد.

  1. ک جز قرب الهیچیزی را نخواهد.
  2. استمرار در عبادات با نیت خالصانه: مخصوصاً شب‌زنده‌داری و تهجد.

برخی عرفا معتقدند که فتح باب ممکن است زمانی رخ دهد که سالک در اوج ناامیدی از خویش و درک ناتوانی خودقرار بگیرد؛ زیرا در این لحظه، لطف و فضل الهی او را در بر می‌گیرد.


۶. فتح باب در قرآن و احادیث

قرآن کریم و احادیث نیز اشاراتی به مفهوم فتح باب دارند:

  • آیه‌ی ۱۰ سوره‌ی طلاق:
    «وَمَن یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا»
    (هر کس تقوای الهی پیشه کند، خداوند برای او راه خروجی قرار می‌دهد.)
    این خروج، می‌تواند همان فتح باب در سلوک باشد.

  • حدیث قدسی:
    «مَن طَلَبَنی وَجَدَنی وَ مَن وَجَدَنی عَرَفَنی وَ مَن عَرَفَنی أَحَبَّنی»
    (هر که مرا طلب کند، مرا می‌یابد، و هر که مرا یافت، مرا می‌شناسد، و هر که مرا شناخت، مرا دوست می‌دارد.)
    در این حدیث، یافتن خداوند می‌تواند کنایه از فتح باب باشد.


۷. جمع‌بندی

فتح باب، لحظه‌ای از لطف الهی در مسیر سلوک عرفانی است که در آن، دری از معرفت و شهود به روی سالک گشوده می‌شود. این مرحله آغاز ورود به عالم مکاشفه و دریافت‌های باطنیاست و سالک را از تفکرات معمولی و استدلال‌های ذهنی فراتر می‌برد.

گرچه مجاهدت و تهذیب نفس مقدمه‌ی فتح باب است، اما در نهایت، این رخداد نتیجه‌ی عنایت و فضل الهیاست. سالکی که به فتح باب نائل شود، وارد مرحله‌ای جدید از یقین، آرامش و ادراک عمیق‌تر از حقایق هستیخواهد شد.

۵. چگونه فتح باب رخ می‌دهد؟

فتح باب در شرایط خاصی برای سالک اتفاق می‌افتد، از جمله:

  1. ریاضت و مجاهدت مخلصانه: تلاش برای تصفیه‌ی باطن و پیروی کامل از اوامر الهی.
  2. ذکر و مراقبه‌ی قلبی: تمرکز دائم بر یاد خداوند و قطع تعلقات دنیوی.
  3. عشق شدید به خداوند: رسیدن به مرحله‌ای که سالک جز قرب الهیچیزی را نخواهد.
  4. استمرار در عبادات با نیت خالصانه: مخصوصاً شب‌زنده‌داری و تهجد.

برخی عرفا معتقدند که فتح باب ممکن است زمانی رخ دهد که سالک در اوج ناامیدی از خویش و درک ناتوانی خودقرار بگیرد؛ زیرا در این لحظه، لطف و فضل الهی او را در بر می‌گیرد.


۶. فتح باب در قرآن و احادیث

قرآن کریم و احادیث نیز اشاراتی به مفهوم فتح باب دارند:

  • آیه‌ی ۱۰ سوره‌ی طلاق:
    «وَمَن یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا»
    (هر کس تقوای الهی پیشه کند، خداوند برای او راه خروجی قرار می‌دهد.)
    این خروج، می‌تواند همان فتح باب در سلوک باشد.

  • حدیث قدسی:
    «مَن طَلَبَنی وَجَدَنی وَ مَن وَجَدَنی عَرَفَنی وَ مَن عَرَفَنی أَحَبَّنی»
    (هر که مرا طلب کند، مرا می‌یابد، و هر که مرا یافت، مرا می‌شناسد، و هر که مرا شناخت، مرا دوست می‌دارد.)
    در این حدیث، یافتن خداوند می‌تواند کنایه از فتح باب باشد.


۷. جمع‌بندی

فتح باب، لحظه‌ای از لطف الهی در مسیر سلوک عرفانی است که در آن، دری از معرفت و شهود به روی سالک گشوده می‌شود. این مرحله آغاز ورود به عالم مکاشفه و دریافت‌های باطنیاست و سالک را از تفکرات معمولی و استدلال‌های ذهنی فراتر می‌برد.

گرچه مجاهدت و تهذیب نفس مقدمه‌ی فتح باب است، اما در نهایت، این رخداد نتیجه‌ی عنایت و فضل الهیاست. سالکی که به فتح باب نائل شود، وارد مرحله‌ای جدید از یقین، آرامش و ادراک عمیق‌تر از حقایق هستیخواهد شد.


تهیه و تنظیم

دکتر علی رجالی

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : -1

آمار سایت
  • کل مطالب : 0
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 41
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 122
  • بازدید کننده امروز : 122
  • باردید دیروز : 6
  • بازدید کننده دیروز : 7
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 123
  • بازدید ماه : 149
  • بازدید سال : 2613
  • بازدید کلی : 2638
  • کدهای اختصاصی