loading...

رسالت

دسته‌بندی واژگان عرفانی بر اساس موضوعات: الف) ذکر و یاد خدا ذکر خفی: یاد خدا در دل بدون استفاده از زبان. ذکر جلی: یاد خدا با زبان و صدای بلند. لبیک عشق: پاسخ عا...

بازدید : 22
پنجشنبه 1 اسفند 1403 زمان : 23:36
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

رسالت

دسته‌بندی واژگان عرفانی بر اساس موضوعات:


الف) ذکر و یاد خدا

  1. ذکر خفی: یاد خدا در دل بدون استفاده از زبان.
  2. ذکر جلی: یاد خدا با زبان و صدای بلند.
  3. لبیک عشق: پاسخ عاشقانه به ندای الهی.
  4. لبیک حقیقت: پاسخ مثبت به ندای خداوند برای قرب و وصال.

ب) نور و ظلمت در عرفان

  1. نور ایمان: نوری که دل مؤمن را روشن و از شک خالی می‌کند.
  2. ظلمات جهل: تاریکی که در اثر دوری از معرفت و حقایق الهی ایجاد می‌شود.
  3. نور الهی: پرتوی از وجود خداوند که دل عارفان را روشن می‌کند.
  4. نور محمدی: اولین مخلوق الهی که از آن همه عالم خلق شد.
  5. نور علوی: نوری که از مقام ولایت علی (ع) سرچشمه می‌گیرد.
  6. آفتاب توحید: نور یگانگی خداوند که بر دل سالک می‌تابد.
  7. نور صافی: نوری که بدون هیچ کدورتی از حقیقت می‌تابد.
  8. شمس حقیقت: خورشید حقیقت که بر دل سالک می‌تابد و او را روشن می‌سازد.

ج) مفاهیم توحیدی و الهی

  1. اسم جامع: اسمی‌از خداوند که همه صفات او را شامل می‌شود، مانند "الله".
  2. دریای توحید: استعاره‌ای برای یگانگی مطلق حق.
  3. باده وحدت: حالتی که عارف در آن کثرت را فراموش کرده و به یگانگی حق می‌رسد.
  4. موج وحدت: حرکت به سوی خداوند در دریای یگانگی.
  5. دریای بی‌کران: استعاره‌ای برای ذات بی‌پایان خداوند.

د) سیر و سلوک عرفانی

  1. نیل وصال: رسیدن به خداوند پس از سلوک و تلاش فراوان.
  2. نردبان سلوک: مراحلی که عارف برای رسیدن به خداوند طی می‌کند.
  3. وادی فنا: مرحله‌ای که سالک در آن همه چیز جز خدا را فراموش می‌کند.
  4. وادی بقا: مرحله‌ای که سالک به بقا در خداوند می‌رسد.
  5. وادی حیرانی: مرحله‌ای که سالک در مواجهه با عظمت حق حیرت‌زده می‌شود.
  6. بحر فنا: دریای نابودی که سالک باید در آن از خود بی‌خود شود.
  7. وادی فنا فی الله: مسیری که سالک در آن به کلی خود را از میان برمی‌دارد.
  8. منزل انس: مرحله‌ای که سالک در آن با خداوند انس می‌گیرد.

ه) عشق و اشتیاق عرفانی

  1. سوز دل: حالت درد و اشتیاقی که عارف در اثر دوری از خدا تجربه می‌کند.
  2. آتش هجران: سوزی که ناشی از جدایی و دوری از حق است.
  3. لذت قرب: لذتی که عارف در نزدیکی به خداوند احساس می‌کند.
  4. رنج فراق: رنجی که ناشی از دوری و هجران از خداوند است.
  5. مستی عشق: حالت بی‌خودی ناشی از عشق الهی.
  6. باده ازلی: شراب معرفتی که از ازل به عاشقان داده می‌شود.
  7. سوز عاشقانه: درد و حرارتی که عشق به خداوند در دل ایجاد می‌کند.
  8. فراز عشق: بالاترین مرتبه عشق الهی که سالک به آن دست می‌یابد.
  9. قبای وصال: لباسی استعاری که سالک با رسیدن به حق می‌پوشد.

و) معرفت و حقیقت

  1. گوهر معرفت: حقیقتی گران‌بها که در دل عارفان آشکار می‌شود.
  2. لؤلؤ وجود: ذات خالص و پاک انسان که با حق ارتباط دارد.
  3. چشمه حکمت: منبعی از معرفت که از دل پاک عارف می‌جوشد.
  4. آینه تجلی: قلبی که حقایق الهی در آن بازتاب می‌یابد.
  5. عین عیان: دیدن حقیقت بدون واسطه، مستقیماً از طریق قلب.
  6. فرقان: توانایی تمایز میان حق و باطل.
  7. سرّ مستور: حقیقت پنهانی که فقط برای اهل دل آشکار می‌شود.
  8. راز آفرینش: حقیقتی که در پس خلقت عالم نهفته است.

ز) دنیا و موانع سلوک

  1. طلسم دنیا: فریبندگی دنیا که سالک را از حق بازمی‌دارد.
  2. زنگار دل: آلودگی‌های نفسانی که دل را از حقیقت دور می‌کند.
  3. دم سرد: حالت افسردگی یا رکود روحانی که سالک باید از آن عبور کند.
  4. نقش خیال: تصاویری که در قلب و ذهن سالک نقش می‌بندد و باید از آن عبور کرد.

ح) مفاهیم روحانی و شهود

  1. رؤیت حق: دیدن خداوند با چشم دل و معرفت، نه چشم ظاهری.
  2. شهود: دیدن حقایق معنوی با چشم دل.
  3. سروش غیب: پیام‌هایی که از عالم غیب به دل عارف می‌رسد.
  4. جلوه حسن: تجلی زیبایی خداوند در مظاهر مختلف.
  5. جلوه جانان: ظهور محبوب الهی در دل عاشق.
  6. فجر معرفت: طلوع حقایق الهی بر دل سالک.
  7. زمزم معرفت: آب حیات معنوی که عطش روح را فرو می‌نشاند.
  8. اشراق: تجلی حقایق معنوی بر دل.

ط) مقامات و مراتب عرفانی

  1. نفس لوامه: مرحله‌ای از نفس که انسان را به خاطر گناهان سرزنش می‌کند.
  2. نفس مطمئنه: مرحله‌ای از نفس که در آن آرامش کامل به خاطر اعتماد به خداوند به دست می‌آید.
  3. سرمدیت: صفت ابدی بودن خداوند که فراتر از زمان و مکان است.
  4. کیمیای عشق: نیرویی که هر چیز را به حقیقت الهی تبدیل می‌کند.
  5. صراط حق: راه مستقیم به سوی خداوند که عارف باید از آن عبور کند.
  6. مرکز دایره وجود: خداوند به‌عنوان نقطه اصلی و محور همه هستی.
  7. نقطه وحدت: مرکز همه هستی که از آن کثرت نشأت می‌گیرد.
  8. طور وراء طور: مرحله‌ای که فراتر از مراتب عادی شناخت است و تنها برای عارفان خاص قابل‌درک است.

این دسته‌بندی می‌تواند برای سامان‌دهی بهتر مفاهیم و استفاده در سرودن اشعار عرفانی مفید باشد. آیا مایل هستید این دسته‌بندی را گسترش دهیم یا توضیحات بیشتری به برخی از مفاهیم اضافه کنیم؟

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : -1

آمار سایت
  • کل مطالب : 0
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 18
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 27
  • بازدید کننده امروز : 28
  • باردید دیروز : 6
  • بازدید کننده دیروز : 7
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 28
  • بازدید ماه : 54
  • بازدید سال : 2518
  • بازدید کلی : 2543
  • کدهای اختصاصی