loading...

رسالت

باسمه تعالی شرحی بر واژه عرفانی صفای نفس صفای نفسدل آینه شد، چو از غبارش بردیاز ظلمت نفس، اختیارش بردیچون صبح، ز نور حق وضو باید کردکز دیده‌ی جان، پرده‌دارش برد...

بازدید : 6
چهارشنبه 23 بهمن 1403 زمان : 10:31
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

رسالت

باسمه تعالی

شرحی بر واژه عرفانی صفای نفس


صفای نفس
دل آینه شد، چو از غبارش بردی
از ظلمت نفس، اختیارش بردی
چون صبح، ز نور حق وضو باید کرد
کز دیده‌ی جان، پرده‌دارش بردی

شرح و تفسیر رباعی «صفای نفس»

این رباعی عرفانی، مفهوم تصفیه‌ی دل و رسیدن به صفای باطنرا بیان می‌کند. هر مصرع در ادامه شرح داده می‌شود:


مصرع اول:

دل آینه شد، چو از غبارش بردی

شرح:

در اینجا، دل انسان به آینه تشبیه شده است. همان‌طور که آینه در ذات خود پاک، صاف و منعکس‌کننده‌ی نوراست، دل انسان نیز فطرتاً شفاف و پذیرای حقیقت است. اما وقتی غبار و زنگار بر آینه بنشیند، دیگر چیزی را به‌درستی منعکس نمی‌کند. این غبار، نماد گناهان، وابستگی‌های نفسانی و غفلت از یاد خداست.

تفسیر عرفانی:

از دیدگاه عرفان، دل در اصل مظهر تجلی نور الهی است، اما هواهای نفسانی و اشتغالات دنیوی آن را تیره و کدر می‌کنند. این مصرع می‌گوید که اگر انسان غبارهای شهوت، غضب، حرص و غفلترا از دل بزداید، دلش همانند آینه‌ای زلال می‌شود و قابلیت درک حقیقت را پیدا می‌کند.


مصرع دوم:

از ظلمت نفس، اختیارش بردی

شرح:

ظلمت نفسهمان تیرگی‌هایی است که از خودخواهی، وابستگی‌های مادی، وسوسه‌های شیطانی و بی‌خبری از حقیقت ناشی می‌شود. اختیار گرفتن از نفسبه این معناست که انسان بتواند نفس امارهرا مهار کند و اختیار دل را از دست سیطره‌ی هواهای نفسانی بگیرد.

تفسیر عرفانی:

این مصرع به مفهومی‌اشاره دارد که در سیر و سلوک عرفانی، "جهاد اکبر" نامیده می‌شود. یعنی انسان باید بر نفس امارهچیره شود و آن را تحت اراده‌ی عقل و روح قرار دهد. وقتی نفس، دیگر فرمانروای دل نباشد، دل آزاد شده و حقیقت را درک خواهد کرد.


مصرع سوم:

چون صبح، ز نور حق وضو باید کرد

شرح:

در این مصرع، دو استعاره‌ی بسیار قویبه‌کار رفته است:

  1. "چون صبح"→ اشاره به آغاز روشنایی، زدودن تاریکی و طلوع حقیقت دارد.
  2. "ز نور حق وضو باید کرد"→ اشاره به نوعی طهارت باطنیدارد که نه با آب، بلکه با نور الهیحاصل می‌شود.

تفسیر عرفانی:

"صبح" در عرفان، نماد بیداری از خواب غفلتو آغاز سلوک معنویاست. همان‌طور که در نماز صبح وضو می‌گیریم و خود را برای عبادت آماده می‌کنیم، در مسیر سلوک نیز باید با نور معرفت و یاد خدادل را شست‌وشو دهیم تا از کدورت‌های دنیوی پاک شود.


مصرع چهارم:

کز دیده‌ی جان، پرده‌دارش بردی

شرح:

"دیده‌ی جان" یعنی چشم بصیرت و حقیقت‌بینی. پرده‌هایی که این دیده را می‌پوشانند، همان حجاب‌های نفسانی، وابستگی‌های دنیوی، اوهام و توهمات ذهنیهستند که مانع از درک حقیقت می‌شوند.

تفسیر عرفانی:

در متون عرفانی، "حجاب‌ها"از موانع اصلی شناخت خداوند و حقیقت مطلق شمرده می‌شوند. برداشتن پرده‌ها یعنی کنار زدن موانع درونی که مانع شهود حقیقت می‌شوند. وقتی دل از غبار پاک شد و نور الهی در آن تجلی یافت، چشم باطن گشوده می‌شودو حقیقت را بی‌پرده مشاهده می‌کند. این مرحله را "کشف و شهود"یا "نور یقین"می‌نامند.


جمع‌بندی:

این رباعی، مسیر صفای نفسرا در چهار مرحله بیان می‌کند:

  1. پاک کردن دل از آلودگی‌های نفسانی
  2. رهایی از سلطه‌ی خواهش‌های نفسانی و به دست گرفتن اختیار دل
  3. آماده شدن برای شهود حقیقت با وضو گرفتن از نور الهی
  4. برداشته شدن پرده‌ها و رسیدن به چشم باطن و شهود حقیقت

این مسیر دقیقاً همان چیزی است که عارفان از آن به‌عنوان سیر و سلوک الی‌الله یاد می‌کنند.

صفای نفس در عرفان اسلامی

صفای نفسیکی از مفاهیم کلیدی در عرفان اسلامی‌است که به پاکی، خلوص، و تهذیب درونی انساناشاره دارد. این اصطلاح بیانگر حالتی است که در آن نفس از آلودگی‌های نفسانی و تعلقات دنیوی پالایش یافته و به مقام قرب الهی نزدیک شده است.


۱. تعریف واژه‌ها

الف) صفا (پاکی و زلالی)

صفادر لغت به معنای زلالی، خلوص، و بی‌غل‌وغشیاست. در عرفان، این واژه اشاره به پاکی دل و نفس از تعلقات دنیوی و خواسته‌های نفسانیدارد.

🔻 مولانا در مثنوی می‌گوید:
"زنگار دل از صفای جان باید برد
تا نور خدا در آن عیان گردد."

🔹 یعنی تا زمانی که دل از آلودگی‌ها پاک نشود، تجلی نور الهی در آن ممکن نیست.

ب) نفس در عرفان

در عرفان اسلامی، نفسدارای مراتب و حالات مختلفی است که از نفس اماره (فرمان‌دهنده به بدی)تا نفس مطمئنه (آرام‌یافته در حق)تغییر می‌کند. صفای نفسدر واقع فرآیند عبور از مراتب پایین نفس و رسیدن به طهارت باطنیاست.


۲. صفای نفس در سیر و سلوک عرفانی

در مسیر عرفان، سالک باید نفس را از زنگارها پاک کند تا شایسته‌ی دریافت انوار الهی شود.
صفای نفس همان لحظه‌ای است که انسان از خواسته‌های نفسانی و تمنیات دنیوی رها شده و دلش به نور حقیقت الهی منور می‌شود.

📌 مراحل صفای نفس در سلوک عرفانی:
۱. تزکیه و مجاهده:دوری از لذات نفسانی و تمرین خویشتن‌داری.
۲. تخلّی (پاک‌سازی):رهایی از صفات مذموم مانند حسد، کبر، و طمع.
3. تحلّی (آراستن):کسب فضائل مانند صدق، توکل، و اخلاص.
۴. تجلّی:ظهور انوار الهی در قلب و رسیدن به مقام صفای نفس.

🔻 امام علی (ع) می‌فرماید:
"مَن صَفا صُفّی لَهُ، وَمَن کَدَّرَ کُدِّرَ عَلَیهِ."
"هر که خود را پاک سازد، پاکی به او عطا می‌شود، و هر که آلوده گردد، آلودگی او را در بر خواهد گرفت."


۳. صفای نفس در متون عرفانی

الف) در قرآن کریم

🔹 "قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَکَّاهَا وَقَدْ خَابَ مَنْ دَسَّاهَا"(الشمس: ۹-۱۰)
"رستگار شد آن‌که نفس خویش را پاک کرد و زیانکار شد آن‌که آن را به پلیدی آلود."

📌 مفهوم:این آیه، تأکید دارد که صفای نفس کلید فلاح و رستگاری است.

ب) در کلام عرفا

🔻 ابن عطاالله اسکندرانی:
"صفای نفس، یعنی چشم دل را از دیدن غیر حق پاک کردن."

🔻 مولانا:
"چون دل تو پاک شد، حسن خدا ببینی"
"زنگار چو برخاست، صفا را ببینی."

🔹 یعنی وقتی دل از زنگار گناه و دلبستگی به دنیا پاک شود، جمال الهی در آن تجلی می‌کند.


۴. تفاوت صفای نفس و صفای دل

صفای نفس: به پاک‌سازی قوای درونی انسان از شهوات، رذایل، و خواسته‌های نفسانیاشاره دارد.
صفای دل: به پاکی و زلالی قلب برای پذیرش حقایق الهی و معنویاشاره دارد.
ارتباط این دو:صفای نفس مقدمه‌ی صفای دلاست؛ یعنی اگر نفس از آلودگی‌ها پاک شود، دل نیز شفاف شده و آماده‌ی دریافت نور حق می‌شود.

🔻 سنایی:
"دل آینه‌ی حسن خداوندی شد
چون زنگ نفس، پاک شد از روی دل."

🔹 یعنی صفای دل بدون صفای نفس ممکن نیست.


۵. صفای نفس در اشعار عرفانی

🔻 حافظ:
"خرقه‌ی زهد مرا آب خرابات ببرد
یعنی آن دل که ز تقواست، صفا باید کرد."

🔹 یعنی ریاضت و تقوا، مقدمه‌ی صفای نفس است.

🔻 مولانا:
"دل را ز غبار نفس پاکی باید
تا نور خدا در آن تجلی آرد."

🔹 یعنی صفای نفس، شرط تجلی انوار الهی است.


۶. رباعی درباره‌ی صفای نفس

برای بیان این مفهوم در قالب رباعی عرفانی، این بیت را می‌سرایم:

نفس از همه غیر حق رها باید کرد
دل را ز غبار ما سوا باید کرد
آن لحظه که از خویش تهی شد دل ما
آیینه‌ی حسن کبریا باید کرد

📌 مفهوم این رباعی:
نفس باید از غیر خدا پاک شود.
دل، تنها زمانی به صفا می‌رسد که از همه‌ی تعلقات آزاد گردد.
پس از آن، حسن الهی در دل متجلی خواهد شد.


۷. نتیجه‌گیری

🔹 صفای نفس یعنی پاکی درونی از تمامی‌آلودگی‌ها و رسیدن به طهارت باطنی.
🔹 این مفهوم، یکی از پایه‌های سیر و سلوک عرفانی است که منجر به مشاهده‌ی حقایق الهی می‌شود.
🔹 رسیدن به صفای نفس نیازمند تزکیه، ریاضت، و تهذیب است.
🔹 پس از آن، قلب همچون آیینه‌ای زلال، آماده‌ی دریافت نور حقیقت خواهد شد.

پس صفای نفس، گامی‌ضروری برای رسیدن به معرفت و مشاهده‌ی حسن مطلق الهی است.


تهیه و تنظیم

دکتر علی رجالی

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : -1

آمار سایت
  • کل مطالب : 0
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 164
  • بازدید کننده امروز : 162
  • باردید دیروز : 6
  • بازدید کننده دیروز : 7
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 165
  • بازدید ماه : 191
  • بازدید سال : 2655
  • بازدید کلی : 2680
  • کدهای اختصاصی