loading...

رسالت

باسمه تعالی شرحی بر واژه عرفانی فجر معرفت فجر معرفتاین چه فجری است که در جان و دل عشاق است؟روشنیِ بخش دل و دیده‌ی هر مشتاق استچون بتابد ز سحرگاه وصالت،‌‌‌ای دوس...

بازدید : 5
سه شنبه 22 بهمن 1403 زمان : 14:56
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

رسالت

باسمه تعالی

شرحی بر واژه عرفانی فجر معرفت

فجر معرفت
این چه فجری است که در جان و دل عشاق است؟
روشنیِ بخش دل و دیده‌ی هر مشتاق است
چون بتابد ز سحرگاه وصالت،‌‌‌ای دوست
شب رود، روشنی ات در دل و در آفاق است

فجر معرفت

مصرع اول: "این چه فجری است که در جان و دل عشاق است؟"

  • این مصرع با یک پرسش آغاز می‌شود که در خود نوعی تعجب و شگفتی دارد.
  • "فجر" به معنای سپیده‌دم است، اما در اینجا فجر معرفت و آگاهی در نظر گرفته شده است.
  • "جان و دل عشاق" نشان‌دهنده‌ی حالتی است که عاشقان حقیقت در آن قرار دارند؛ یعنی بیداری و روشنی روحانی.
  • شاعر به نوع خاصی از فجر اشاره می‌کند که برخلاف فجر طبیعی، تنها در بیرون نمی‌تابد، بلکه در درون انسان نیز نورافشانی می‌کند.

مصرع دوم: "روشنیِ بخش دل و دیده‌ی هر مشتاق است"

  • "روشنی" در اینجا به همان نور معرفت اشاره دارد که دل و دیده را روشن می‌کند.
  • "دل" در عرفان معمولاً محل عشق و شهود الهی است و "دیده" نماد ادراک است، پس این نور، هم قلب را بیدار می‌کند و هم بصیرت می‌بخشد.
  • "هر مشتاق" تأکید دارد که این نور برای تمامی‌جویندگان حقیقت در دسترس است، اما تنها کسانی که مشتاق آن باشند، بهره‌مند می‌شوند.

مصرع سوم: "چون بتابد ز سحرگاه وصالت،‌‌‌ای دوست"

  • "چون بتابد" اشاره دارد به لحظه‌ای که نور حقیقی آشکار می‌شود.
  • "سحرگاه وصالت" تصویری از لحظه‌ی رسیدن به وصال الهی است. همان‌طور که سحرگاه زمان تولد نور و پایان شب است، وصال نیز پایان تاریکی دوری از حقیقت است.
  • "ای دوست" خطاب به معشوق حقیقی (خداوند) است که نشان‌دهنده‌ی رابطه‌ی عارفانه میان شاعر و حقیقت مطلق است.

مصرع چهارم: "شب رود، روشنی‌ات در دل و در آفاق است"

  • "شب رود" اشاره دارد به پایان دوران جهل، غفلت و تاریکی نفس.
  • "روشنی‌ات" باز هم به همان نور معرفت بازمی‌گردد که با طلوع آن، تاریکی محو می‌شود.
  • "در دل و در آفاق" نشان می‌دهد که این روشنی هم درونی است و هم بیرونی. هم جان انسان را روشن می‌کند و هم در سراسر هستی تجلی دارد.

جمع‌بندی کلی:

شاعر در این رباعی با به‌کارگیری تصاویر فجر، شب، نور، دل، دیده و آفاق، از بیداری معرفتی سخن می‌گوید. او اشاره دارد که این بیداری همانند طلوع سپیده‌دم، تاریکی را از میان برمی‌دارد، اما این فجر نه‌تنها بیرونی، بلکه درونی نیز هست و عاشقان حقیقت را به سوی وصال رهنمون می‌شود.

فجر معرفتدر عرفان اسلامی‌به معنای طلوع و ظهور نور حقیقت الهی در دل سالک است، زمانی که انسان پس از طی مراحل مختلف سلوک و مبارزه با نفس، توانایی درک حقیقت‌های معنوی را می‌یابد. این مرحله یکی از نقاط حساس و مهم در مسیر سیر و سلوک عرفانی است که نشانگر آغاز مرحله‌ای جدید از کشف و شهود است.

در این مرحله، سالک از جهل و غفلت رهایی می‌یابد و حقیقت‌هایی که تا پیش از آن برای او ناشناخته بودند، در دل و جانش آشکار می‌شود. فجر معرفتدر واقع به معنای ورود به عالم نورانی است که در آن، پرده‌های ظاهری دنیا کنار می‌روند و حقیقت‌های باطنی و ملکوتی آشکار می‌گردد. این تجربه، به مثابه طلوع صبحگاه است که در آن تاریکی شب می‌ریزد و نور در دل‌ها می‌تابد.

در عرفان اسلامی، به ویژه در آراء بزرگان و عرفای اسلامی، فجر معرفتنقطه‌ای است که سالک می‌تواند به مقام شهود برسد و حقیقت‌های الهی را از طریق کشف و تجربه‌ی مستقیم درک کند. این مرحله ممکن است با احساسات و تجلیات باطنی همراه باشد که در آن، وجود انسان به طور کامل به خداوند متصل می‌شود و او درک می‌کند که همه‌ی موجودات از خداوند نشأت گرفته‌اند.

در قرآن و احادیث نیز از نور و روشنایی به عنوان نماد هدایت و معرفت یاد شده است. برای نمونه، در آیه‌ای از قرآن می‌خوانیم: "الله وولی الّذین آمنوا یخرجهم من الظلمات الی النور"(الله ولی کسانی است که ایمان آورده‌اند، آنها را از تاریکی‌ها به نور می‌برد). این نور همان معرفت الهی است که سالک در مسیر سلوک به آن دست می‌یابد.

در این راستا، فجر معرفتنه تنها به معنای دانایی و آگاهی است، بلکه مرحله‌ای است که در آن انسان از محدودیت‌های مادی و ظاهری خود فراتر می‌رود و به مقام فناء فی الله (فنا در خداوند) و سپس بقا به‌الله (بقا به خداوند) دست می‌یابد. این تجربه به سالک کمک می‌کند تا در تمام شئون زندگی خود، از دیدگاه‌های معنوی و عرفانی بهره‌مند شود و ارتباطی مستقیم با حقیقت الهی برقرار کند.

سراینده

دکتر علی رجالی

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : -1

آمار سایت
  • کل مطالب : 0
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 45
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 330
  • بازدید کننده امروز : 243
  • باردید دیروز : 6
  • بازدید کننده دیروز : 7
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 331
  • بازدید ماه : 357
  • بازدید سال : 2821
  • بازدید کلی : 2846
  • کدهای اختصاصی