loading...

رسالت

باسمه تعالی شرحی بر واژه عرفانی مرهم دل مرهم دل دل را ز گناه مرهمی‌باید ساختاز اشک سحر شبنمی‌باید ساختبا یاد خدا، شکسته‌دل را مرهمبا عشق و یقین، عالمی‌باید ساخت...

بازدید : 6
دوشنبه 21 بهمن 1403 زمان : 10:51
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

رسالت

باسمه تعالی

شرحی بر واژه عرفانی مرهم دل

مرهم دل

دل را ز گناه مرهمی‌باید ساخت
از اشک سحر شبنمی‌باید ساخت
با یاد خدا، شکسته‌دل را مرهم
با عشق و یقین، عالمی‌باید ساخت


شرح و تفسیر هر مصرع

۱. دل را ز گناه مرهمی‌باید ساخت

این مصرع اشاره دارد به تأثیر توبه و تزکیه نفس بر دل آدمی. گناه همچون زخمی‌بر جان انسان است و برای التیام این زخم، مرهمی‌لازم است. این مرهم همان توبه، پشیمانی و بازگشت به سوی خداست. در عرفان اسلامی، قلب جایگاه نور الهی است و گناه، مانعی در برابر این نور به‌شمار می‌رود. پس نخستین گام برای آرامش دل، پاک‌سازی آن از آلودگی‌های گناه است.

۲. از اشک سحر شبنمی‌باید ساخت

اشک سحرگاهی نماد خلوص، توبه و راز و نیاز عاشقانه با خداوند است. همان‌گونه که شبنم، برگ‌های پژمرده را تازه و شاداب می‌کند، اشک سحر نیز دل را زنده و نورانی می‌سازد. بیداری در سحر و تضرع به درگاه الهی از سنت‌های عارفان و اهل سلوک است. در اینجا شاعر اشک سحر را به شبنم تشبیه کرده که لطیف و زلال است و می‌تواند جان خسته را طراوت ببخشد.

۳. با یاد خدا، شکسته‌دل را مرهم

این مصرع به مفهوم ذکر و یاد الهی به‌عنوان شفابخش دل‌های شکسته اشاره دارد. در قرآن کریم آمده است: "أَلَا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ"(آگاه باشید که با یاد خدا دل‌ها آرام می‌گیرند) (رعد: ۲۸). وقتی انسان در برابر مشکلات و سختی‌ها قرار می‌گیرد، یاد خدا مرهمی‌بر دل آزرده و درمانده‌ی اوست. در اینجا شاعر، یاد خدا را همچون مرهمی‌توصیف می‌کند که می‌تواند دردهای درونی را التیام بخشد.

۴. با عشق و یقین، عالمی‌باید ساخت

این مصرع پایانی اوج پیام رباعی است. پس از توبه، اشک و یاد خدا، نوبت به سازندگی می‌رسد. عشق و یقین، دو بال پرواز انسان در مسیر کمال‌اند. عشق، انسان را به حرکت درمی‌آورد و یقین، او را در مسیر مستقیم نگه می‌دارد. با این دو عنصر، نه‌تنها فرد اصلاح می‌شود، بلکه جهانی نو و نورانی در درون و بیرون او شکل می‌گیرد. این دعوتی است به ساختن جهانی سرشار از ایمان، محبت و حقیقت.


جمع‌بندی کلی

این رباعی با بیانی ساده اما عمیق، مسیر توبه، تزکیه، آرامش درونی و سازندگی را ترسیم می‌کند. از پاک شدن از گناه آغاز می‌شود، با اشک سحر و یاد خدا ادامه می‌یابد و در نهایت به ساختن جهانی بر پایه‌ی عشق و یقین ختم می‌شود.

شما اگر نکته‌ای مدنظر دارید یا تفسیر خاصی برای هر مصرع در نظر گرفته‌اید، بفرمایید تا بحث را غنی‌تر کنیم.

مرهم دل در عرفان اسلامی

مرهم دلدر عرفان اسلامی، مفهومی‌است که به آرامش، تسکین و شفای درونی قلباشاره دارد. از منظر عرفانی، دل (قلب) جایگاه معرفت، عشق الهی و ادراک معنویاست. وقتی این دل دچار رنج، غفلت، گناه، یا دوری از حق می‌شود، نیاز به مرهمی‌معنویدارد که بتواند آن را از تیرگی‌ها و آشفتگی‌های نفسانی پاک کند و به سوی نور و آرامش الهیرهنمون سازد.

در ادبیات عرفانی، بیماری‌های دل، همچون حسد، کبر، خودبینی، غفلت، دلبستگی به دنیا و شهوات نفسانی، موانعی بر سر راه سلوک الی‌الله محسوب می‌شوند. برای رهایی از این بیماری‌ها، مرهم‌های معنویمختلفی در عرفان اسلامی‌معرفی شده‌اند که قلب را شفا داده و انسان را به مقام طمأنینه و یقینمی‌رسانند.

عوامل تسکین و شفای دل در عرفان اسلامی‌(مرهم‌های دل)

۱. ذکر و یاد خدا (ذکرالله) – بالاترین مرهم دل
یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین مرهم‌های دلدر عرفان اسلامی، ذکر خداونداست. قرآن کریم می‌فرماید:
«أَلا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ»(رعد: ۲۸)
یعنی: «آگاه باشید که تنها با یاد خدا دل‌ها آرامش می‌یابد.»

در سیر و سلوک عرفانی، ذکر نام‌های الهیمانند «یا رحیم»، «یا سلام»، «یا ودود» و «یا نور» از جمله مرهم‌های شفابخش برای قلب سالک است. ذکر دائم، دل را از آلودگی‌های نفسانی پاک کرده و آن را مستعد دریافت انوار الهیمی‌سازد.

۲. محبت و عشق الهی – مرهمی‌برای زخم‌های عاشق
در عرفان، عشق الهی بالاترین و قوی‌ترین مرهم دلاست. هنگامی‌که سالک درگیر رنج‌های فراق و سختی‌های دنیا می‌شود، عشق به خداوند، نور و آرامشرا به قلب او بازمی‌گرداند. مولانا در این باره می‌گوید:

در دل دوست به هر حیله رهی باید کرد
طاعت از دست نیاید، گنهی باید کرد

محبتی که انسان را به یاد خالق هستیمی‌اندازد، مانند مرهمی‌روحانی، دردهای درونی را التیام می‌بخشد.

۳. توبه و بازگشت به حق – مرهمی‌برای زخم‌های گناه
گناه، تیرگی و غفلترا بر دل می‌نشاند، اما توبه‌ی حقیقی، مرهمی‌برای پاک‌سازی قلب از این آلودگی‌هاست. در حدیثی از پیامبر اکرم (ص) آمده است:
«اِذا تابَ العَبدُ توبةً نَصوحاً، أحبّه اللهُ و جَعَلَ ذُنبَهُ نَسیاناً لِملائکتِهِ و جوارحِهِ و بقاعِ الأرضِ»
یعنی: «وقتی بنده‌ای توبه‌ی نصوح کند، خداوند او را دوست می‌دارد و گناهان او را از یاد فرشتگان، اعضای بدن و زمین پاک می‌کند.»

۴. هم‌نشینی با اهل معرفت – مرهمی‌از نور و حکمت
یکی از بهترین راه‌های شفای دلدر عرفان، هم‌نشینی با اولیای الهی، عارفان و اهل معرفتاست. سخنان آنان همچون مرهمی‌شفابخش، دل را زنده و نورانیمی‌کند. مولانا در این باره می‌گوید:

صحبت صالح تو را صالح کند
صحبت طالح تو را طالح کند

صحبت با اهل‌اللهموجب افزایش نور ایمان، دفع وسوسه‌های شیطانی و تقویت روحیه‌ی توکل و صبردر انسان می‌شود.

۵. مطالعه‌ی کلام الهی و متون عرفانی – مرهمی‌برای قلب‌های مضطرب
خواندن قرآن کریم، احادیث و متون عرفانی همچون مثنوی معنوی، دیوان حافظ، مناجات‌نامه‌ی خواجه عبدالله انصاری و نهج‌البلاغه، مرهمی‌شفابخشبرای دل‌های گرفتار و سرگشته است. این کلمات روح را جلا داده، اندوه را می‌زداید و انسان را به نور حقیقت نزدیک می‌کند.

۶. صبر و رضا – مرهمی‌برای زخم‌های امتحان و بلا
در عرفان اسلامی، صبر و رضا به قضای الهییکی از عمیق‌ترین و مؤثرترین مرهم‌های دلاست. سختی‌ها، بلایا و مشکلات زندگی، همگی امتحان‌های الهیهستند و تنها صبر و تسلیم در برابر مشیت الهی، سالک را به آرامش و طمأنینه‌ی قلبیمی‌رساند. در روایتی از امام علی (ع) آمده است:

«إِذَا صَبَرْتَ جَرَتْ عَلَیْکَ الْمَقَادِیرُ وَ أَنْتَ مَأْجُورٌ، وَ إِذَا جَزِعْتَ جَرَتْ عَلَیْکَ الْمَقَادِیرُ وَ أَنْتَ مَأْزُورٌ.»
یعنی: «اگر صبر کنی، مقدرات الهی بر تو جاری می‌شود و تو پاداش می‌بری، و اگر بی‌تابی کنی، مقدرات بر تو جاری می‌شود و تو گناهکار خواهی بود.»

۷. سماع و نغمه‌های روحانی – مرهمی‌برای جان‌های عاشق
در عرفان، موسیقی عرفانی و نغمه‌های روحانی، اثری عمیق بر دل و جان سالکدارند. سماع در تصوف، وسیله‌ای برای اتصال روحی به عالم معنامحسوب می‌شود. مولانا درباره‌ی اثر شفابخش موسیقی بر دل می‌گوید:

ما را به سماع زخم پنهان پیداست
هر زخمی‌را دوا و مرهمی‌هست، جز زخم دوست که بی‌مرهم است

نغمه‌های روحانیهمچون تلاوت قرآن، اذان، مناجات، نواهای عرفانی و اشعار صوفیانه، باعث آرامش درونی و شفای دل‌های مضطربمی‌شود.


نتیجه‌گیری

مرهم دل در عرفان اسلامی، مجموعه‌ای از ذکر، محبت الهی، توبه، صبر، همنشینی با عارفان، مطالعه‌ی کلام الهی، سماع و یاد مرگاست که هر کدام اثری شفابخش و آرامش‌بخشبرای دل‌های دردمند دارند. دلِ سالک، زمانی که از تیرگی‌های غفلت و گناهپاک شود و با نور ایمان و عشق الهیروشن گردد، به طمأنینه و یقینخواهد رسید و دیگر نیازی به مرهم نخواهد داشت، زیرا خود به منبع نور و آرامشتبدیل خواهد شد.

پس دل بی‌قرار را، جز یار، مرهمی‌نیست...

تهیه و تنظیم

دکتر علی رجالی

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : -1

آمار سایت
  • کل مطالب : 0
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 37
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 297
  • بازدید کننده امروز : 226
  • باردید دیروز : 6
  • بازدید کننده دیروز : 7
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 298
  • بازدید ماه : 324
  • بازدید سال : 2788
  • بازدید کلی : 2813
  • کدهای اختصاصی