loading...

رسالت

باسمه تعالیوادی حسندر وادی حسن، یک نظر کافی نیستدیوانه شدن زین سفر کافی نیستهر کس که نظر بر رخ جانان انداختدریافته است، یک گذر کافی نیست شرح و تفسیر رباعی "وادی...

بازدید : 6
چهارشنبه 23 بهمن 1403 زمان : 10:21
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

رسالت

باسمه تعالی
وادی حسن
در وادی حسن، یک نظر کافی نیست
دیوانه شدن زین سفر کافی نیست
هر کس که نظر بر رخ جانان انداخت
دریافته است، یک گذر کافی نیست

شرح و تفسیر رباعی "وادی حسن"

این رباعی، با بیانی عرفانی و لطیف، به نابسندگی یک نگاه و یک لحظه در مسیر شناخت حسن مطلق اشاره دارد. حسن در اینجا می‌تواند به زیبایی الهییا جمال حقیقتتعبیر شود. اکنون، به شرح و تفسیر هر مصرعمی‌پردازیم:


مصرع اول: "در وادی حسن، یک نظر کافی نیست"

شرح:
"وادی حسن"به معنای سرزمین یا مرحله‌ای از سلوک عرفانی است که در آن جمال الهی یا حقیقتی متعالی نمایان می‌شود. این مصرع می‌گوید که برای درک این حسن، یک نگاه سطحی کافی نیست؛ زیرا این حسن، حقیقتی ژرف و نامحدود است.

تفسیر عرفانی:
در عرفان، حسن حقیقی همان جمال الهیاست. کسی که در مسیر شناخت خداوند قرار می‌گیرد، با یک نظر یا تجربه‌ی گذرا نمی‌تواند به کُنه این حقیقت برسد. عارفان معتقدند که سالک باید بارها و بارها غرق در این وادی شود تا حقیقت را درک کند.


مصرع دوم: "دیوانه شدن زین سفر کافی نیست"

شرح:
"زین سفر"اشاره به سیر و سلوک عرفانی دارد. شاعر می‌گوید که حتی اگر کسی در این راه دچار حیرت و شوریدگی شود، این کافی نیست؛ زیرا دیوانگی و شیدایی مرحله‌ی اول سلوک است، نه نهایت آن.

تفسیر عرفانی:
در عرفان، "دیوانگی" نمادی از حیرت و شیدایی عاشقانهاست، اما این مرحله‌ای ابتدایی است. بسیاری از بزرگان عرفان، مانند مولانا، تأکید دارند که سالک نباید در مرحله‌ی دیوانگی متوقف شود، بلکه باید این شور و شیدایی را به معرفت و وصال حقیقی تبدیل کند.


مصرع سوم: "هر کس که نظر بر رخ جانان انداخت"

شرح:
"رخ جانان"استعاره از جمال حقیقت یا ذات الهی است. هر کس که حتی یک لحظه موفق شود حقیقت را بی‌پرده ببیند، درمی‌یابد که این تجربه فراتر از یک نگاه گذراست و نیازمند تداوم است.

تفسیر عرفانی:
در مکتب عرفان، مشاهده‌ی رخ جانان همان تجلی جمال الهی بر قلب سالکاست. بزرگان تصوف معتقدند که این رخ‌نمایی، حتی اگر لحظه‌ای باشد، تمام وجود انسان را دگرگون می‌کند. این همان تجربه‌ای است که پیامبران و اولیای الهی از آن سخن گفته‌اند.


مصرع چهارم: "دریافته است، یک گذر کافی نیست"

شرح:
اینجا نتیجه‌گیری شعر است: هر که این حقیقت را لمس کند، می‌فهمد که یک بار دیدن، یک گذر، یا یک لحظه توقف در این مسیر کافی نیست.این راه، مسیری دائمی‌است که هرچه بیشتر در آن پیش روی، عطش تو برای درک بیشتر افزون می‌شود.

تفسیر عرفانی:
در عرفان، شناخت حقیقت پایانی ندارد. هرچه بیشتر سالک در مسیر معرفت پیش می‌رود، بیشتر متوجه بی‌کرانگی آن می‌شود. این مصرع یادآور آیه‌ی قرآنی است: "وَقُل رَبِّ زِدْنِی عِلْمًا"(بگو: پروردگارا، دانش مرا افزون کن).


جمع‌بندی نهایی

این رباعی تصویری بسیار ظریف از سیر و سلوک عرفانیارائه می‌دهد. در یک نگاه کلی:

  1. نظر اولی کافی نیست→ چون حسن الهی ژرف است.
  2. دیوانگی در مسیر کافی نیست→ چون نیاز به معرفت و وصال دارد.
  3. نگاه به حقیقت، عطش را افزون می‌کند→ چون حقیقت بی‌نهایت است.
  4. هیچ‌گاه یک بار عبور از این مسیر کافی نیست→ سالک باید همواره در مسیر باشد.

این شعر از نظر مضمون، کاملاً عرفانی و عمیقاست و می‌توان گفت در اوج زیبایی و مفهوم است.

alirejali.blog.ir

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : -1

آمار سایت
  • کل مطالب : 0
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 45
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 407
  • بازدید کننده امروز : 279
  • باردید دیروز : 6
  • بازدید کننده دیروز : 7
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 408
  • بازدید ماه : 434
  • بازدید سال : 2898
  • بازدید کلی : 2923
  • کدهای اختصاصی